Тема: Одиниці вартості – копійка, гривня. Обчислення значень виразів. Розв’язування задач.
Мета: ознайомити дітей з гривнею, вчити дітей записувати числа у вигляді розрядних доданків, з прикладів на додавання складати приклади на віднімання, вдосконалювати вміння порівнювати іменовані числа, розв’язувати пряму та обернену задачу;
розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи;
виховувати старанність, охайність, працьовитість.
Обладнання: іграшкові монети, гривня металева і паперова, речі для продажу в магазині,картки для індивідуальної роботи, цінники для товарів, короткий запис задач.
Хід уроку:
- Організація учнів до уроку.
Пролунав уже дзвінок –
Починається урок.
Активним і уважним будь,
І про кмітливість не забудь.
Думай, працюй і твори!
Розум, фантазію всю прояви!
- Мотивація навчальної діяльності.
- У моїх знайомих хлопців виникла проблема. Вони дещо хочуть придбати в магазині, але не знають чи вистачить їм грошей для придбання іграшок. Їм потрібна наша допомога.
- Актуалізація опорних знань учнів.
- Але перш ніж ми відправимося до магазину давайте дещо пригадаємо.
- Вправа «Інтерв¢ю».
- Як називаються числа при додаванні?
- Як називаються числа при відніманні?
- Як знайти невідомий доданок?
- Чи можна з приклада на додавання скласти два приклада на віднімання?
- За зразком складіть два приклади на віднімання (стр.118, впр.2)
10+8=18 30+7=37 60+2=62
18-8=10 37-ÿ=ÿ 62-ÿ=ÿ
18-10=8 ÿ-ÿ=ÿ ÿ-ÿ=ÿ
- Робота над темою уроку.
- Молодці діти! Але чи можемо ми іти до магазину, адже ми не знаємо скільки у нас є грошей. Давайте подивимося, які гроші у нас є.(Учитель показує монети вартістю 2к., 5к., 10к., 25к., 50к.,1грн. Діти називають. )
100 копійок=1 гривні
Записуємо це так: 100 к. = 1 грн.
Отже, діти, чому дорівнює 1 гривня? (1 грн. = 100 к.)
- Щоб краще запам’ятати, якої вартості є монети – пропишіть їх каліграфічно.
(Діти каліграфічно прописують 2, 5, 10, 25, 50. Також діти роблять запис у зошиті: 100 к. = 1грн)
- Діти, ми перевірили які гроші у нас. Давайте допоможемо нашим знайомим порахувати скільки грошей у них.(впр.3)(У дітей на партах іграшкові монети. Вони викладають потрібну кількість монет і рахують.)
У Гліба – 3 монети по 10к. і одна -- вартістю 2к.
( 10 + 10 +10 + 2 = 32 (к.))
У Олеся – 5 монет по 10 к. і одна -- вартістю 5к.
( 10 + 10 + 10 + 10 + 10 + 5 = 55 (к.))
У Сашка – 2 монети по 10 к.
(10 + 10 = 20 (к.))
- Як ви думаєте, у кого із хлопців найбільше монет?(У Олеся) А копійок?(У Олеся)
- Порівняння іменованих чисел
- У нашому магазині продаються різні речі. На кожній з них є цінник. А у нас з вами 1 гривня. Давайте перевіримо, чи вистачить нам цих грошей для придбання деяких речей? (впр.4)
(Вчитель бире 2 предмети з цінниками і пропонує дітям порівняти суму цін з 1 гривнею. Один учень записує приклад біля дошки, інші – у зошитах. Останній приклад самостійно.)
50 к. + 40 к. ÿ 1 грн. 50 к. + 50 к. ÿ 1 грн. 19к. – 9к. ÿ 1 грн.
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз – присіли, другий – встали.
Всі за парти посідали.
- Розвиток математичних знань.
- Ми з вами з’ясували, що можемо придбати в магазині. Але для того, щоб придбати ці речі , треба виконати завдання.
- Записати числа у вигляді суми розрядних доданків за зразком (впр.1 з коментуванням)
16 = 10 + 6 24 = ÿ + ÿ 53 = ÿ + ÿ
81 = 80 + 1 79 = ÿ + ÿ 45 = ÿ + ÿ
(Кожен учень отримує картку із завданням. Перше завдання аналогічне до попереднього. Друге – робота з геометричним матеріалом.)
- Робота над задачами (Задача 6)
- Діти з високим рівнем розв’язують задачу самостійно після аналізу. Діти з достатнім та середнім рівнем користуються схемою ÿ +7 = 10. Діти бачать, що це задача на знаходження невідомого доданка.
- Про що задача?
- Що означає число 10? 7?
- Про що потрібно дізнатися в задачі?
- Якою дією потрібно розв’язати задачу? (Щоб знайти невідомий доданок, треба від суми відняти відомий доданок. 10 – 7 = 3(л))
- Творча робота. Складання оберненої задачі.
- А тепер складіть задачу обернену до цієї задачі.
Варіанти:
Місткість відра -- ? Місткість відра – 10л
Було – 7л Було -- ? л
Долили – 3л Долили – 3л
- Молодці діти! Ви з усім впорались. Нарешті ми можемо придбати те, що нам потрібно.
(Одна дитина виконує роль продавця. Інші підходять обирають товар. Потім рахують якою повинна бути здача. Покупець і продавець перевіряють відповідь один одного. Продавця можна поміняти.)
- Підсумок уроку
Заглянуло сонечко до нас на мить,
Дуже швидко час біжить.
Вже підсумки нам потрібно підбити,
Чому сьогодні зуміли навчитись?
- Метод «Незакінчене речення»
- Урок навчив мене…
- Найцікавіше завдання було…
- Найважчим на уроці було…
- Настрій після уроку…
|